Create Your First Project
Start adding your projects to your portfolio. Click on "Manage Projects" to get started
RAI Amsterdam - Dashboard Exhibitor Services
Client: RAI Amsterdam
Voor het Exhibitor Service team binnen RAI Amsterdam heb ik een prototype concept ontwikkelt voor een dashboard dat als ondersteuning dient in de werkzaamheden die het team moet verrichten. Het bied inzicht en vooruitzicht zodat ze beter kunnen anticiperen op workload en toekomstige verantwoordelijkheden, zodat efficiëntie en communicatie vergroot kan worden binnen het team zelf.
Proces
Plan van aanpak > onderzoek > concept development > prototyping > testing & delivery
Plan van aanpak
Ik ben begonnen met het goed begrijpen en formuleren van de exacte vraag, producteisen en wensen vanuit de manager van E-Commerce. Ik heb een plan opgesteld, proof of concept gedaan (is het concept daadwerkelijk realiseerbaar) en een planning gemaakt. Vervolgens ben ik het proces van de werkzaamheden van het ES team in kaart gaan brengen, wat een essentieel onderdeel is om de gebruiker in deze specifieke situatie beter te kunnen begrijpen om een toepasselijke oplossing te kunnen ontwikkelen. Zo heb ik onder andere observaties gedaan, meegekeken bij hun werkzaamheden en vragen gesteld. Ook heb ik in kaart gebracht welke systemen zij gebruiken bij hun werkzaamheden en gekeken naar hoe deze werken en hoe zij die gebruiken met betrekking tot hun werk.
Onderzoek
Vanuit het plan van aanpak ben ik al gauw overgegaan naar het onderzoek. Met het meekijken binnen het ES team en vragen stellen was ik eigenlijk al bezig met onderzoeken. Het is een essentieel onderdeel binnen UX design om producten en diensten te ontwikkelen die zich aansluiten bij de behoeften, verwachtingen en ervaringen van de gebruiker. Ik heb design pattern research en benchmark creation gedaan. Ik heb hierbij gekeken naar andere bestaande dashboards en verschillende protoypes bekeken om daaruit inspiratie te halen. Naast de observaties en interviews die ik heb gedaan met het team, heb ik ook een enquête gemaakt die ik individueel naar iedereen heb gestuurd. Ik heb samen met de klant een aantal keer gezeten om juiste vragen te ontwikkelen die tot inzichtelijke antwoorden kunnen leiden die gaan over essentiele variabelen die nodig zijn voor het dashboard en wensen, behoeftes en frustraties die het team heeft. Het was essentieel om goed te blijven communiceren gedurende het gehele proces met de klant.
Concept development
Ik ben alle informatie gestructureerd en inzichtelijk gemaakt. Vanuit hieruit ben ik samen met het E-Commerce team inhoudelijke variabelen gaan opstellen die getoond kunnen worden op het dashboard. Deze zijn ook in meerdere sessies aangepast en verbetert. Dit was ook omdat we tijdens het proces en onderzoek erachter kwamen dat de eerste insteek van de variabelen en visualisaties niet mogelijk was. Het was namelijk de bedoeling om het een real-time roulerend dashboard te laten zijn met actuele weergave waarbij gegevens om het uur weer vernieuwd zouden worden. Dat ging helaas niet lukken, waardoor de doelstellingen aangepast moesten worden en het meer zou gaan dienen als een weektrendanalyse van de afgelopen week en een inzicht in wat de aankomende twee weken zal aankomen. Nadat de variabelen bepaald waren, ben ik begonnen met verschillende schetsen maken.
Prototyping
Vanuit de schetsen ben ik de variabelen gaan uitwerken in visuals met gebruik van Figma. Als eerst heb ik een aantal varianten van de variabelen gemaakt en deze heb ik een aantal keer bij de klant neergelegd, samen hebben wij gebrainstormt over designkeuzes en details tot in overeenstemming kwamen in de uiting. Ik heb tijdens het uitwerken meerdere iteraties gemaakt en ook meerdere varianten neergelegd bij verschillende mensen van het ES team om hun visie erop te horen en te verwerken.
Testing & Delivery
Door meerdere uitwerkingen neer te leggen bij het team kon ik de juiste aanpassingen maken. Zo ben ik uiteindelijk tot een eerste opzet gekomen voor een eerste protoype van het dashboard. Vervolg stappen zouden zijn om het dashboard daadwerkelijk te kunnen realiseren met behulp van Power BI, wat een datavisualisatie tool is waarmee je jou data kan importeren en zo met echte gegevens een dashboard kunt lanceren die echt gebruikt kan worden. Het prototype is dus een soort voorstel of advies voor een daadwerkelijk werkend dashboard. Aangezien powerBI maar een beperkt aantal mogelijkheden heeft, zal het waarschijnlijk niet dezelfde uiting kunnen krijgen als het prototype.
Het idee was dat het een roulerend dashboard zou zijn met meerdere slides die getoond worden op een monitor waarbij deze dus automatisch van scherm wisselt en de rest automatisch verloopt. Hier moest ik ook rekeningen houden met mijn designs, het zou namelijk onhandig zijn om bijvoorbeeld filters opties of categorieën toe te voegen, de gebruiker moet dan een handeling uitvoeren waarbij er dan een specifiek resultaat getoond wordt wat alleen voor 1 zoekopdracht geldt, dat is niet handig en niet van toepassing voor dit dashboard. Hierdoor moest ik in mijn achterhoofd houden dat ik alle nodige informatie en gegevens in volledige vorm getoond moeten worden. Zo moet dus alles verdeeld worden over de slides, rekening houdend met meerdere gebruikers en meerdere events die binnen een zelfde periode afspelen.





