top of page
Portfolio
Welcome to my portfolio. Here you’ll find a selection of my work. Explore my projects to learn more about what I do.


VodafoneZiggo apps merged concept
Client: VodafoneZiggo
Voor dit project ben ik bezig geweest met een vernieuwend concept voor VodafoneZiggo. Het bedrijf maakt op het moment gebruik van drie verschillende apps waaronder een voor service en een voor entertainment, waarbij Ziggo en Vodafone nog gescheiden zijn. De vraag vanuit hun voor dit project was dan ook om een manier te vinden om van die situatie naar een nieuw platform te gaan waarin de verschillende apps samen worden gebracht en de verschillende content gecombineerd kan worden.
Het concept bestaat uit een 'Personal Dashboard' waarin personalisatie, service en entertainment samen komt in 1 applicatie. Met behulp van het principe progressive disclosure wat toegepast is in de app, wordt de interface eenvoudiger en minder overweldigend voor de gebruiker. In eerste instantie wordt alleen de meest relevante informatie getoond en is aanvullende informatie en opties pas zichtbaar wanneer de gebruiker acties onderneemt. Dit maakt het gemakkelijker om de desbetreffende doelen/taken uit te voeren zonder afgeleid te worden van een content overload of onnodige details.
Voor dit project ben ik bezig geweest met een vernieuwend concept voor VodafoneZiggo. Het bedrijf maakt op het moment gebruik van drie verschillende apps waaronder een voor service en een voor entertainment, waarbij Ziggo en Vodafone nog gescheiden zijn. De vraag vanuit hun voor dit project was dan ook om een manier te vinden om van die situatie naar een nieuw platform te gaan waarin de verschillende apps samen worden gebracht en de verschillende content gecombineerd kan worden.
Het concept bestaat uit een 'Personal Dashboard' waarin personalisatie, service en entertainment samen komt in 1 applicatie. Met behulp van het principe progressive disclosure wat toegepast is in de app, wordt de interface eenvoudiger en minder overweldigend voor de gebruiker. In eerste instantie wordt alleen de meest relevante informatie getoond en is aanvullende informatie en opties pas zichtbaar wanneer de gebruiker acties onderneemt. Dit maakt het gemakkelijker om de desbetreffende doelen/taken uit te voeren zonder afgeleid te worden van een content overload of onnodige details.


RAI Amsterdam - Dashboard Exhibitor Services
Client: RAI Amsterdam
Voor het Exhibitor Service team binnen RAI Amsterdam heb ik een prototype concept ontwikkelt voor een dashboard dat als ondersteuning dient in de werkzaamheden die het team moet verrichten. Het bied inzicht en vooruitzicht zodat ze beter kunnen anticiperen op workload en toekomstige verantwoordelijkheden, zodat efficiëntie en communicatie vergroot kan worden binnen het team zelf.
Proces
Plan van aanpak > onderzoek > concept development > prototyping > testing & delivery
Plan van aanpak
Ik ben begonnen met het goed begrijpen en formuleren van de exacte vraag, producteisen en wensen vanuit de manager van E-Commerce. Ik heb een plan opgesteld, proof of concept gedaan (is het concept daadwerkelijk realiseerbaar) en een planning gemaakt. Vervolgens ben ik het proces van de werkzaamheden van het ES team in kaart gaan brengen, wat een essentieel onderdeel is om de gebruiker in deze specifieke situatie beter te kunnen begrijpen om een toepasselijke oplossing te kunnen ontwikkelen. Zo heb ik onder andere observaties gedaan, meegekeken bij hun werkzaamheden en vragen gesteld. Ook heb ik in kaart gebracht welke systemen zij gebruiken bij hun werkzaamheden en gekeken naar hoe deze werken en hoe zij die gebruiken met betrekking tot hun werk.
Onderzoek
Vanuit het plan van aanpak ben ik al gauw overgegaan naar het onderzoek. Met het meekijken binnen het ES team en vragen stellen was ik eigenlijk al bezig met onderzoeken. Het is een essentieel onderdeel binnen UX design om producten en diensten te ontwikkelen die zich aansluiten bij de behoeften, verwachtingen en ervaringen van de gebruiker. Ik heb design pattern research en benchmark creation gedaan. Ik heb hierbij gekeken naar andere bestaande dashboards en verschillende protoypes bekeken om daaruit inspiratie te halen. Naast de observaties en interviews die ik heb gedaan met het team, heb ik ook een enquête gemaakt die ik individueel naar iedereen heb gestuurd. Ik heb samen met de klant een aantal keer gezeten om juiste vragen te ontwikkelen die tot inzichtelijke antwoorden kunnen leiden die gaan over essentiele variabelen die nodig zijn voor het dashboard en wensen, behoeftes en frustraties die het team heeft. Het was essentieel om goed te blijven communiceren gedurende het gehele proces met de klant.
Concept development
Ik ben alle informatie gestructureerd en inzichtelijk gemaakt. Vanuit hieruit ben ik samen met het E-Commerce team inhoudelijke variabelen gaan opstellen die getoond kunnen worden op het dashboard. Deze zijn ook in meerdere sessies aangepast en verbetert. Dit was ook omdat we tijdens het proces en onderzoek erachter kwamen dat de eerste insteek van de variabelen en visualisaties niet mogelijk was. Het was namelijk de bedoeling om het een real-time roulerend dashboard te laten zijn met actuele weergave waarbij gegevens om het uur weer vernieuwd zouden worden. Dat ging helaas niet lukken, waardoor de doelstellingen aangepast moesten worden en het meer zou gaan dienen als een weektrendanalyse van de afgelopen week en een inzicht in wat de aankomende twee weken zal aankomen. Nadat de variabelen bepaald waren, ben ik begonnen met verschillende schetsen maken.
Prototyping
Vanuit de schetsen ben ik de variabelen gaan uitwerken in visuals met gebruik van Figma. Als eerst heb ik een aantal varianten van de variabelen gemaakt en deze heb ik een aantal keer bij de klant neergelegd, samen hebben wij gebrainstormt over designkeuzes en details tot in overeenstemming kwamen in de uiting. Ik heb tijdens het uitwerken meerdere iteraties gemaakt en ook meerdere varianten neergelegd bij verschillende mensen van het ES team om hun visie erop te horen en te verwerken.
Testing & Delivery
Door meerdere uitwerkingen neer te leggen bij het team kon ik de juiste aanpassingen maken. Zo ben ik uiteindelijk tot een eerste opzet gekomen voor een eerste protoype van het dashboard. Vervolg stappen zouden zijn om het dashboard daadwerkelijk te kunnen realiseren met behulp van Power BI, wat een datavisualisatie tool is waarmee je jou data kan importeren en zo met echte gegevens een dashboard kunt lanceren die echt gebruikt kan worden. Het prototype is dus een soort voorstel of advies voor een daadwerkelijk werkend dashboard. Aangezien powerBI maar een beperkt aantal mogelijkheden heeft, zal het waarschijnlijk niet dezelfde uiting kunnen krijgen als het prototype.
Het idee was dat het een roulerend dashboard zou zijn met meerdere slides die getoond worden op een monitor waarbij deze dus automatisch van scherm wisselt en de rest automatisch verloopt. Hier moest ik ook rekeningen houden met mijn designs, het zou namelijk onhandig zijn om bijvoorbeeld filters opties of categorieën toe te voegen, de gebruiker moet dan een handeling uitvoeren waarbij er dan een specifiek resultaat getoond wordt wat alleen voor 1 zoekopdracht geldt, dat is niet handig en niet van toepassing voor dit dashboard. Hierdoor moest ik in mijn achterhoofd houden dat ik alle nodige informatie en gegevens in volledige vorm getoond moeten worden. Zo moet dus alles verdeeld worden over de slides, rekening houdend met meerdere gebruikers en meerdere events die binnen een zelfde periode afspelen.
Voor het Exhibitor Service team binnen RAI Amsterdam heb ik een prototype concept ontwikkelt voor een dashboard dat als ondersteuning dient in de werkzaamheden die het team moet verrichten. Het bied inzicht en vooruitzicht zodat ze beter kunnen anticiperen op workload en toekomstige verantwoordelijkheden, zodat efficiëntie en communicatie vergroot kan worden binnen het team zelf.
Proces
Plan van aanpak > onderzoek > concept development > prototyping > testing & delivery
Plan van aanpak
Ik ben begonnen met het goed begrijpen en formuleren van de exacte vraag, producteisen en wensen vanuit de manager van E-Commerce. Ik heb een plan opgesteld, proof of concept gedaan (is het concept daadwerkelijk realiseerbaar) en een planning gemaakt. Vervolgens ben ik het proces van de werkzaamheden van het ES team in kaart gaan brengen, wat een essentieel onderdeel is om de gebruiker in deze specifieke situatie beter te kunnen begrijpen om een toepasselijke oplossing te kunnen ontwikkelen. Zo heb ik onder andere observaties gedaan, meegekeken bij hun werkzaamheden en vragen gesteld. Ook heb ik in kaart gebracht welke systemen zij gebruiken bij hun werkzaamheden en gekeken naar hoe deze werken en hoe zij die gebruiken met betrekking tot hun werk.
Onderzoek
Vanuit het plan van aanpak ben ik al gauw overgegaan naar het onderzoek. Met het meekijken binnen het ES team en vragen stellen was ik eigenlijk al bezig met onderzoeken. Het is een essentieel onderdeel binnen UX design om producten en diensten te ontwikkelen die zich aansluiten bij de behoeften, verwachtingen en ervaringen van de gebruiker. Ik heb design pattern research en benchmark creation gedaan. Ik heb hierbij gekeken naar andere bestaande dashboards en verschillende protoypes bekeken om daaruit inspiratie te halen. Naast de observaties en interviews die ik heb gedaan met het team, heb ik ook een enquête gemaakt die ik individueel naar iedereen heb gestuurd. Ik heb samen met de klant een aantal keer gezeten om juiste vragen te ontwikkelen die tot inzichtelijke antwoorden kunnen leiden die gaan over essentiele variabelen die nodig zijn voor het dashboard en wensen, behoeftes en frustraties die het team heeft. Het was essentieel om goed te blijven communiceren gedurende het gehele proces met de klant.
Concept development
Ik ben alle informatie gestructureerd en inzichtelijk gemaakt. Vanuit hieruit ben ik samen met het E-Commerce team inhoudelijke variabelen gaan opstellen die getoond kunnen worden op het dashboard. Deze zijn ook in meerdere sessies aangepast en verbetert. Dit was ook omdat we tijdens het proces en onderzoek erachter kwamen dat de eerste insteek van de variabelen en visualisaties niet mogelijk was. Het was namelijk de bedoeling om het een real-time roulerend dashboard te laten zijn met actuele weergave waarbij gegevens om het uur weer vernieuwd zouden worden. Dat ging helaas niet lukken, waardoor de doelstellingen aangepast moesten worden en het meer zou gaan dienen als een weektrendanalyse van de afgelopen week en een inzicht in wat de aankomende twee weken zal aankomen. Nadat de variabelen bepaald waren, ben ik begonnen met verschillende schetsen maken.
Prototyping
Vanuit de schetsen ben ik de variabelen gaan uitwerken in visuals met gebruik van Figma. Als eerst heb ik een aantal varianten van de variabelen gemaakt en deze heb ik een aantal keer bij de klant neergelegd, samen hebben wij gebrainstormt over designkeuzes en details tot in overeenstemming kwamen in de uiting. Ik heb tijdens het uitwerken meerdere iteraties gemaakt en ook meerdere varianten neergelegd bij verschillende mensen van het ES team om hun visie erop te horen en te verwerken.
Testing & Delivery
Door meerdere uitwerkingen neer te leggen bij het team kon ik de juiste aanpassingen maken. Zo ben ik uiteindelijk tot een eerste opzet gekomen voor een eerste protoype van het dashboard. Vervolg stappen zouden zijn om het dashboard daadwerkelijk te kunnen realiseren met behulp van Power BI, wat een datavisualisatie tool is waarmee je jou data kan importeren en zo met echte gegevens een dashboard kunt lanceren die echt gebruikt kan worden. Het prototype is dus een soort voorstel of advies voor een daadwerkelijk werkend dashboard. Aangezien powerBI maar een beperkt aantal mogelijkheden heeft, zal het waarschijnlijk niet dezelfde uiting kunnen krijgen als het prototype.
Het idee was dat het een roulerend dashboard zou zijn met meerdere slides die getoond worden op een monitor waarbij deze dus automatisch van scherm wisselt en de rest automatisch verloopt. Hier moest ik ook rekeningen houden met mijn designs, het zou namelijk onhandig zijn om bijvoorbeeld filters opties of categorieën toe te voegen, de gebruiker moet dan een handeling uitvoeren waarbij er dan een specifiek resultaat getoond wordt wat alleen voor 1 zoekopdracht geldt, dat is niet handig en niet van toepassing voor dit dashboard. Hierdoor moest ik in mijn achterhoofd houden dat ik alle nodige informatie en gegevens in volledige vorm getoond moeten worden. Zo moet dus alles verdeeld worden over de slides, rekening houdend met meerdere gebruikers en meerdere events die binnen een zelfde periode afspelen.


Ommetje Redesign
Client: Hersenstichting (Dutch Brain Foundation)
Ommetje is ontworpen om mensen aan te moedigen vaker te wandelen, vooral tijdens pauzes van werk of studie. Het is ontwikkeld door de Nederlandse Hersenstichting in samenwerking met neuropsychologen van verschillende universiteiten. De app promoot niet alleen fysieke activiteit, maar benadrukt ook de mentale voordelen van pauzes nemen en frisse lucht krijgen. Gebruikers kunnen vrienden, collega's of familie uitnodigen om met hen mee te wandelen, waardoor er een sociale dimensie aan de activiteit wordt toegevoegd. Bovendien biedt de app inzicht in de effecten van wandelen op stemming en cognitieve functies door middel van korte quizzen en enquêtes. Over het algemeen is het een tool om zowel de fysieke als mentale gezondheid te ondersteunen door regelmatige, korte wandelingen.
Het doel van het project voor de herontwerp was om een jonger publiek onder de 40 aan te trekken. Zij zagen de huidige versie als saai en verouderd, waardoor ze hun interesse verloren.
Ommetje is ontworpen om mensen aan te moedigen vaker te wandelen, vooral tijdens pauzes van werk of studie. Het is ontwikkeld door de Nederlandse Hersenstichting in samenwerking met neuropsychologen van verschillende universiteiten. De app promoot niet alleen fysieke activiteit, maar benadrukt ook de mentale voordelen van pauzes nemen en frisse lucht krijgen. Gebruikers kunnen vrienden, collega's of familie uitnodigen om met hen mee te wandelen, waardoor er een sociale dimensie aan de activiteit wordt toegevoegd. Bovendien biedt de app inzicht in de effecten van wandelen op stemming en cognitieve functies door middel van korte quizzen en enquêtes. Over het algemeen is het een tool om zowel de fysieke als mentale gezondheid te ondersteunen door regelmatige, korte wandelingen.
Het doel van het project voor de herontwerp was om een jonger publiek onder de 40 aan te trekken. Zij zagen de huidige versie als saai en verouderd, waardoor ze hun interesse verloren.


Paul Roberts Digital Artist - Visual Interface
Client: Paul Roberts Digital Artist
Voor de website van Paul Roberts Digital Artist een redesign van de huidige website gemaakt gericht op het visuele / esthetisch aspect.
Voor de website van Paul Roberts Digital Artist een redesign van de huidige website gemaakt gericht op het visuele / esthetisch aspect.
bottom of page